Floor

dinsdag 25 mei 2010

(on)verdraagzaamheid


"En hij gooit ook alle keukenafval achter in de tuin".
Met deze woorden heet mevrouw mij welkom en stiefel ik naar binnen, gelijk daarop: "Ja, hij komt dan wel van een boerderij maar je kan hier in de stad toch geen composthoop maken achter een flat!!
Ze troont me mee naar haar achterbalkonnetje dat uitziet op een beneden-binnentuintje, waar inderdaad een grote berg groenteafval ligt. Door het raampje zien we dat er nog ook wel andere rommel ligt, de wind waait allerlei papiertroep omhoog.
Nu ken ik mevrouw redelijk goed en weet dat het ook totaal níet klikt met de buurman van onder.
Probeer ook wat te vergoeilijken: "Maar hij is ook wat in de war soms en denkt dan misschien echt wel dat ie nog op de boerderij is".
"Kwats!!, roept mevrouw boos, "Als hij gek is, dan ben ik het ook, het is alleen maar gemakzucht, hij vertikt het om de biobak of de vuilnisbak te gebruiken, over het balkon smijten is ja veel gemakkelijker"!
Ik doe een poging om mevrouw wat te kalmeren, maar no-way, ze heeft de pik op hem in.
We zitten later weer voor in de kamer bij het grote raam, dat uitkijkt op de straat.
De wind is nu echt serieus stormachtig geworden. Je ziet mensen zich met moeite op de been houden.
Ik heb een gesprek met mevrouw over de zorg die zij van ons krijgt en ben eigenlijk de buurman al weer vergeten maar ineens springt ze zeer geagiteerd op: "Kijk, daar heb je die misbaksel van een buurman, als je het over de duvel hebt, trap je'nem op de steert!
Ik kijk naar buiten en zie een oude man van de fiets stappen met een nogal breed pakket onder de arm.
Met moeite zichzelf op de been houdend, stapt hij van de fiets, althans, dat is de bedoeling, maar de wind krijg vat op het zaakje en hij dreigt de heg in te vallen en ik zeg tegen mevrouw: "Ik ga even naar buiten om hem te helpen, want dat gaat míís!
"Nee!! Bliksemsnel grijpt mevrouw mij bij de arm en houd mij tegen, terwijl ze grimmig naar buiten kijkt.
Beduusd kijk ik naar mevrouw en weer terug naar de oude man buiten en zie nog nét uit mijn ooghoek dat hij met pakket en fiets en al de heg in dondert!

3 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige foto!!
    Een leuke avond. xx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, vond ik ook, Mamamuis ,maar ja ik mocht niet naar buiten!1

    Die foto, Saskia, is genomen in de grotten van Han in België, mooi is ie inderdaad,hè?
    Jij ook een fijne avond,
    groetjes
    Anakien

    BeantwoordenVerwijderen