Floor

donderdag 29 april 2010

Thuiszorg verdwaasheid




Het is zo rond een uur of 11, ik ben bij een oude dame, erg doof, allerliefst en ook erg beleefd, maar alles wat je zegt wordt schuldloos, maar vasthoudend verkeerd begrepen.
Ik zit naast haar, in haar oor te praten, niet keihard, maar goed ar-ti-cu-le-rend en ferm.
In dat oor zit ook haar gehoorapparaat.
Praatje van mijn kant: "Hebt u uw medicijnen ingenomen? met een duidelijke buiging in mijn stem naar boven?

"Ja, de kinderen schijnen hier nu te wonen",is haar blij antwoord en ze gaat daar op door: "Ik vind het heerlijk dat ze hier nu zijn, brengt wat leven in de brouwerij!
Ze glimlacht erg vriendelijk naar mij, om mij te laten weten dat ze het zeer attent vind dat ik daar naar gevraagd heb.

Ik ga er ook nog maar even op door, vind het leuk dat ik haar daar dus een plezier mee doe,"Is ook wel gezellig om niet meer alleen te moeten eten, nietwaar? zeg ik weer ferm in haar oor, met eetgebaren erbij.
"Ja hoor, ik heb al een krentenbol gegeten vanmorgen"
Goed, gaan we daar op door, "Wilt u een kopje koffie?
"Nee kind, bij mijn krentenbol heb ik thee gehad", met enige nadruk.
Ze glimlacht weer vriendelijk over zoveel onverstand, "Zo vroeg op de ochtend moet ik geen koffie"
Ze buigt naar mij over en vertrouwd me toe: "Weet je wel dat het erg ongezond is om zoveel koffie te drinken?
Inmiddels heb ik het logboek ook maar even gepakt en toch steels op mijn horloge gekeken, zonder dat ze het merkt, want dat vind ik zelf ook erg vervelend als er mensen bij je zijn die op de klok gaan zitten kijken.
Maar toch ziet mevrouw wat ik doe, zegt fijntjes: "En mijn medicijnen heb ik al ingenomen, hoor, als je haast hebt moet je gewoon je gang gaan!
Ach, ik wou dat ik zeeén van tijd had om bij deze schatten alle tijd te kunnen hebben en nog veel meer gezellige dingen te gaan doen, behalve koffie drinken!

2 opmerkingen:

  1. Dank je voor je reactie, mamamuis.
    Werken in de thuiszorg zorgt, als vanzelf, voor mooie verhalen.
    Maar dat weet jij ook maar al tegoed, is 't niet?

    BeantwoordenVerwijderen